brons 8.3 x 8.7 cm
2012 | zilver | 8 cm
2012 | zilver | 8 cm
Een dood boomkruipertje geïnspireerd door eigen tekening.
Keerzijde: dood sprinkhaantje.
leverbaar in zilver en brons.
2011 | gips | 8 cm
Een dood boomkruipertje geïnspireerd door eigen tekening.
Keerzijde: dood sprinkhaantje.
leverbaar in zilver en brons.
2011 | gips
Door het raam van haar atelier zag Nynke twee duiven rond dartelen. De vogels streken neer op een tak en begonnen elkaar te liefkozen. Snel schetste Nynke de stam en een uitstekende tak met die twee duiven erop. De vogeltjes werden uitgediept in gips. “Het resultaat met negatief snijden is direct en geeft – afhankelijk van het onderwerp – vaak een verstilder resultaat dan boetseren. Je kunt het vergelijken met een ets maken.”
1985 | Zilver | 4,5 cm
zilver | 10 cm
2011 | gebakken klei
2013 | gebakken klei | 9,5 cm
2011 | gips | 7 cm
Ree met jong in brons
2012 | brons | 6,8 cm
2011 | brons | 9 cm
Bente Rozemarijn
2012 | brons | 8 cm
1974 | Brons | 5 cm
In de tuin van de beeldhouwer stond een akkerhoornbloempje in de wind te zwaaien. Aan de hand van haar schets sneed Nynke later het bloempje in negatief in gips uit. “Een penning mag heel helder en leeg zijn.”
De opdracht voor een penning ter gelegenheid van een gouden bruiloft bracht haar op het idee de bloem met goud in te leggen. “De akkerhoornbloem had ik eerder voor de keerzijde van een sterfpenning gebruikt. Daar heette het ‘Laatste groei’.”
1996 | Zilver met goud ingelegd | 7 cm
ontwerp
Brons | h 29 cm
Geinspireerd door een dans uitvoering van de choreograaf Jiří Kylián
2010 | Boetseerwas | 165 cm
Geinspireerd door een dans uitvoering van de choreograaf Jiří Kylián
2010 | Brons | h 165 cm
Draagster van de Tempel
2010 | Walnotenhout | 74 cm
ontwerp, later uitgewerkt in brons
2002 | klei | h 124 cm
Ich bin der Welt abhanden gekommen,
van Gustav Mahler
2002/2003 | Brons | h 124 cm
gips | 27 cm
rode chamotte | 10 cm
De voorzijde van deze penning geeft met enkele lijnen het profiel weer van een man. Op de keerzijde is het schilderij afgebeeld dat hij van zijn vrouw maakte. In één penning zijn zij nu samen verbeeld.
1997 | Brons | 8,2 cm
1996 | Brons | 9,5 cm
1967 | brons | ø 9,5 cm
Voorstudie van Sophie in chamotte
1997 | chamotte | 29,5 cm
Dit is een voorstudie van Félice in chamotte
1997 | chamotte | 29,5 cm
Dit portret is in opdracht gemaakt, maar Nynke had wel enige tijd nodig het gezicht te ‘vangen’. Na lang zoeken en veel tekenen vond ze de oplossing in de curve van het haar. “Op een dag zag ik plotseling haar bolle haar aan weerszijden van de hals en hoe ze dat achter haar oren stopte. Toen kreeg ik het idee.”
1998 | Brons | 23 cm
1994 | Brons | 20 cm
Dit beeld is ontstaan uit de gedenkpenning, die Nynke in opdracht voor een arts maakte. Op die penning beeldde ze de goden Aesklepios en Hygieia uit. De opdrachtgever was benieuwd hoe de achterzijde eruit zou kunnen zien. “Hij zette mij aan tot het maken van een beeld. Ik wilde een gaande beweging inbrengen. Dat leidde tot de hand op de rug.”
1989 | Brons | 12 cm
Nynke was jarig, maar voelde zich verre van stralend. “Het voelde alsof ik een masker droeg. Ik kon mezelf niet zijn. Drie stukjes vurenhout gaven me het idee een mummiedeksel te maken. Waarschijnlijk heb ik hout gebruikt, omdat ik het ook wilde beschilderen. Met heel veel plezier heb ik aan het lijfje zitten slijpen. Dit beeld, nu handgroot, zou ik graag nog eens levensgroot willen uitvoeren.”
1987 | Vurenhout | 17 cm
2000 | Brons | 58 cm
Voor het beeld ‘Odilia’ heeft Nynke als materiaal chamotte gebruikt, een mengsel van klei en fijngestampte, gebakken kleikorreltjes. “Chamotte is makkelijker te verwerken en zakt niet in elkaar.” Die eigenschap was van belang, omdat het langgerekte beeld tegen een stellage van piepschuim ontstond. “Soms begin je aan iets, waarvan je niet weet waartoe het leidt.” De zoektocht naar een gipsgieter die de opdracht aandurfde, duurde lang. Vervolgens liet Nynke het in brons gieten bij Binder in Haarlem om een strakke vorm te krijgen.
1994 | Brons | 65 cm
Aantekening uit 1983: “Een vorm die goed zit, in relatie tot het geheel, veroorzaakt als je er naar kijkt een beweging van binnen als antwoord. Het leven is te herkennen door beweging. Daarom beantwoordt plastiek maken aan de diepste gevoelens in ons.”
1978-1985 | Carara-marmer | 25 cm
1976 | Brons | 62 cm
Ontwerp voor stenen beeld
1959 | Brons | 17 cm
1979 | Brons | 24 cm
1960 | Brons | 24 cm
Voorstudie van een levensgroot beeld voor de Prix de Rôme.
1961 | Brons | 34 x 22 x 26 cm
1956 | Brons | 18 cm
2004 | mergel | h 14,5 cm br 34 cm
brond | h. 15 br. 34 cm
1995 | Franse kalksteen | 35 cm
1995 | brons | 35 cm
Nynke noteerde ooit: “Zoals de schaduw van een door de wind bewogen jasmijntak cirkelvormig de grond aftast, zo betast ik met mijn gevoel, of liever gezegd met mijn ogen, een vorm die aan het ontstaan is.”
1994 | Graniet (Noors) | 21 cm
Rijks Academie voor Beeldende Kunsten Amsterdam. Steenklas
U kunt mij direct bereiken op het volgende nummer: 06 17 704 601 of u stuurt mij via het bovenstaande contactformulier een bericht. Ik zal dan spoedig contact met u opnemen.
Onthulling ‘Vader en kind’ voor de grootwinkel keten V&D te Amstelveen. Huidige locatie van het beeld: Begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam. Het beeld staat voor alle overleden vaders, zoals er ook een beeld voor overleden moeders op het terrein staat.
Dansend meisje in wording in het atelier aan de Amsteldijk in Amsterdam.
Onthulling van het ‘dansend meisje’ Panta Rhei voor de Scholengemeenschap Amstelveen.
Aan het werk in mijn huidige Atelier.
1962 | Brons | 19 cm
Aantekening uit april 1987: “Ik kan er niets aan doen, maar ik wil steeds richten, hoofd en onderdelen. Op de een of andere manier wordt het steeds in de war gebracht door iets wat alles meer bij elkaar brengt.”
“Het ‘ding’ geeft zelf aan hoe het groeien wil. Alleen als het de verkeerde kant op groeit, verander ik het.”
1965 | Brons | 43 cm
Aantekening van Nynke uit 1979: “In mijn gelukkigste momenten van vorm ontdekken begrijp ik dat God zelf een beeldhouwer moet zijn geweest.”
1983 | Brons | 18 cm
Nynke luisterde naar het Weinachtsoratorium van J.S. Bach in de Pieterskerk te Leiden, toen vooraan de alt oprees voor de aria ‘Schlafe, mein Liebster’. Ze was voor Nynke voor driekwart zichtbaar.
“Ik heb alles van die beweging willen uitdrukken: het oprijzen, het ademhalen, het zingen. Met dit beeld heb ik gezocht naar het grote gebaar.”
1994 | Brons | 19 cm
“Haar Giacometti”, vinden Nynkes kinderen.
“Moet nog levensgroot”, vindt de beeldhouwer zelf.
Het beeld ontstond toen ze met haar tweede zoon een lange, hete autotocht terug uit Zwitserland maakte. Het eentonige, glooiende landschap begon na een paar uur te vervelen. Opeens viel Nynke op ‘wat’ er naast haar zat: een magere puber in zwembroek in een karakteristieke houding – ook een landschap. Dit is een uitgesproken beeld voor ‘cire perdu’ en werd gegoten bij Maarten Smit in Brummen.
1985 | Brons | 20 cm
1985 | brons | 26 cm
Jeltje is Nynkes dochter, haar eerstgeborene. Ze heeft voor alle vier de kinderen een penning gemaakt.
1964 | Brons | 7 cm
Jeltje is Nynkes dochter, haar eerstgeborene. Ze heeft voor alle vier de kinderen een penning gemaakt.
1964 | Gips | 7 cm
1966 | brons | 4 cm
1978 | brons | 10 cm
1972 | brons | 6,5 cm
1992 | Brons | 27 cm
brons | h. 22 br. 38 cm
Ariadne die door Theseus verlaten is op het Eiland Naxos. Ontwerp voor Prix de Rome.
1961 | brons | 19,5 cm
1985 | Brons | 9 cm
1998 | marmer | 30 cm
2002 | Franse kalksteen | h 25 cm
2008 | Franse kalksteen | 30 cm
2006 | Franse kalksteen | 55 cm
Weihnacht Oratorium in brons
2005 | brons | H: 54,5 Br: 39,5 D: 5,5 cm
Naar een modeltekening
2006 | Franse kalksteen | 55 cm
Weihnacht Oratorium, keerzijde in brons
2005 | brons | H: 54,5 Br: 40 D: 5,5 cm
2007 | Franse kalksteen | 33 cm
2004 | Gepolychromeerd Franse kalksteen | 33 cm
2004 | gepolychromeerd Franse kalksteen | 24 cm
2005 | Franse kalksteen | 33 cm
1995 | Franse kalksteen | 25 cm
Hoe kon Nynke het gevoel van haar jongste zoon, als laatste nog thuis wonend, uitdrukken zoals hij mismoedig aan de lege eetkamertafel zat? Hij droeg zijn favoriete T-shirt. Het boordje glansde in het lamplicht. De tekening werd het eerste ‘reliëfblad in steen’ van de serie ‘schetsbladen’ die daarna volgde.
1992 | Franse kalksteen | 33 cm
1994 | Franse kalksteen | 16 cm
Buiten aan het steen hakken.
gepolychromeerd
2003 | tropisch hardhout | h 122 cm
ontwerp voor een graf
Brons | h 26 cm
In opdracht gemaakt
2006 | brons | 10 cm
brons
2006 | brons | 6 cm
Geboortepenning
2004 | brons | 6 cm
2006 | brons | 10,5 cm
brons
Ter nagedachtenis aan de executie door verwurging van Elsje, op de Dam in Amsterdam, en de twee tekeningetjes die Rembrandt van haar aan de schandpaal maakte, ben ik begonnen dit vogeltje te vereeuwigen met aan de keerzijde een dood sprinkhaantje, “Nature Morte”
potlood op papier
1960 | Houtskool
1960 | Houtskool
1960 | Pastel
1995 | Potlood
1987 | Potlood
2000 | Pastel
2007 | Pastel
1960 | Pastel
1989 | Pastel
pastel | 57 cm
brons | h. 46 cm
Nynke noemt dit reliëf ook wel ‘Bomen en planten zijn de gedachten Gods’ (C.G. Jung).
1986 | Brons | 21 x 30 cm
1974 | potlood op papier | 22 x 16 cm
was
was
was
was
was
was
studieschets van Sophia voor een portret in brons
1996 | papier en potlood
studieschets van Félice voor een portret in brons
1996 | papier en potlood
2012 | Bianco del mare | h 49 br. 62 cm
2004 | gepolychromeerd Franse Kalksteen | h 33 br. 24 cm
pastel op papier | 56 x 40 cm
2015 | Noors graniet | 28,5 x 21,5 x 5 cm
extase in rouwende dans, afgietsel in gips van origineel in was
2017 | gips | 41 cm